
Pierwszym etapem pracy przy przewiertach sterowanych jest zaprojektowanie trajektorii trasy. Dzięki temu możliwe jest jak najlepsze dostosowanie długości trasy do warunków geologicznych, ominięcie przeszkód i dobór najbardziej skutecznych narzędzi do wykonania danego przewiertu. Zaprojektowaną trasę podczas wykonywania przewiertu pilotażowego można monitorować poprzez sondę umieszczoną na głowicy. Pozwala to zareagować w przypadku wystąpienia niespodziewanych przeszkód. Jak działa sondowanie podczas przewiertu?
Podczas wykonywania przewiertów sterowanych możliwe jest wykorzystanie różnych systemów sterowania. Wybór właściwego uzależniony jest od kilku czynników: długości planowanej trasy, średnicą instalacji oraz materiału, z jakiego zostanie wykonana. Celem lokalizacji jest osiągnięcie jak najdokładniejszego punktu wyjścia zaplanowanej trasy. Do wyboru są dwa systemy lokalizacyjne: radiowy i magnetyczny.
Zobacz również: przeciski pod drogami
W systemie radiowym sonda wyposażona jest w nadajnik radiowy, który przesyła sygnał do odbiornika, który często przyjmuje postać walizki. Dzięki sygnałowi z sondy możliwe jest odczytanie takich parametrów jak głębokość, pochylenie pilota w stosunku do poziomu oraz orientację czoła pilota. Pilot znajduje się na powierzchni terenu pod odbiornikiem. System ten nie posiada ograniczeń, o czym świadczą realizacje na całym świecie.
Czytaj więcej: Co to są przewierty sterowane?
W systemie magnetycznym sonda zasilana jest baterią, a w skład systemu wchodzą również interfejs, konsola wiertacza, komputer i drukarka do profili pracy przewiertów. Pomiarów dokonuje się z pomocą czujników magnetycznych i grawitacyjnych umieszczonych na sondzie. To bardzo dokładny sposób pomiaru, na konsoli wiertacza w czasie rzeczywistym można odczytać położenie sondy, a tym samym głowicy pilotażowej, i w razie konieczności natychmiast skorygować trasę. Jest to jedyny sprawdzony system lokalizacyjny wykorzystywany przy przewiertach sterowanych, ponieważ gwarantuje wysoką skuteczność pomiaru.