Czy przewierty sterowane sprawdzają się przy budowie dróg i autostrad?
Prace związane z budową dróg i autostrad wymagają stosowania zaawansowanych technologii, aby zapewnić bezpieczeństwo, efektywność i trwałość infrastruktury. Jedną z tych technologii są przewierty sterowane, które zyskują coraz większą popularność w Polsce. To metoda stosowana w inżynierii lądowej oraz budownictwie, która pozwala na wykonywanie poziomych otworów w gruncie. Technologia opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych maszyn do przewiertów sterowanych, które wyposażone są w systemy nawigacyjne, pozwalające na śledzenie kierunku oraz głębokości wiercenia. Dzięki temu możliwe jest tworzenie precyzyjnych tuneli pod istniejącymi konstrukcjami, jak drogi czy autostrady, bez konieczności ich niszczenia.
Przewierty sterowane cechują się licznymi zaletami, które przekładają się na ich skuteczność. Jednym z głównych atutów przewiertów sterowanych jest możliwość wykonywania prac bez konieczności ingerowania w istniejące konstrukcje. Dzięki temu, realizacja projektów może odbywać się zarówno pod istniejącymi drogami, jak i w czasie ich budowy, bez obaw o zniszczenie postępu prac. Technologia nie jest stworzona do realizacji dróg i autostrad, ale jak najbardziej można wykorzystać ją już na etapie powstawania infrastruktury nadziemnej.
Zalety przewiertów sterowanych w budowie dróg i autostrad
W porównaniu z tradycyjnymi metodami, takimi jak kopanie rowów czy wykorzystanie maszyn do przecisków, przewierty sterowane są szybsze i bardziej ekonomiczne. Ponieważ prace realizuje się bezpośrednio pod ziemią, nie ma potrzeby wykonywania dodatkowych robót ziemnych ani konieczności zabezpieczania terenu przed osiadaniem. Ponadto, przewierty horyzontalne generują mniejsze ilości odpadów, co również wpływa na obniżenie kosztów ich utylizacji.
Przewierty sterowane pozwalają na precyzyjne wykonywanie tuneli o różnych średnicach oraz na różnych głębokościach. Dzięki zaawansowanym systemom nawigacyjnym, inżynierowie mogą monitorować przebieg wiercenia, kontrolować kierunek oraz dokładność położenia przewiertu. To sprawia, że technologia ta jest idealna do realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych.
Ostatnią, ale równie ważną zaletą przewiertów sterowanych jest ich niski wpływ na środowisko naturalne. Metoda ta generuje znacznie mniej hałasu i wibracji niż tradycyjne metody budowy instalacji podziemnych Ponadto, wykonując prace pod ziemią, minimalizujemy ingerencję w powierzchnię terenu, co pozwala uniknąć degradacji ekosystemu oraz uciążliwości dla lokalnej społeczności.